Praktiken

Med start måndags och i sex veckor framöver är jag på min första och sista praktik. och jag trivs sååå bra=D

Är på barn- och ungdomsmedicin och MVC här i Göteborg. Nackdelen är att jag inte är på ett och samma ställe, som jag trodde, utan åker runt på flera olika ställen runt om i Göteborg. Men det är så kul, och jag trivs så otroligt bra med både handledare och område!

Det började riktigt bra i måndags då det första jag fick höra var att chefen bjöd på fisksoppa med saffran och surdegsbullar till lunch. Och inte nog med det, en av sjuksköterskorna hade gjort en så god chokladkladdkaka med grädde och kiwisås som hon bjöd på. Det dukades upp med långbord med all personal på mottagningen=)

På måndagseftermiddagen var det mjölkallergiskola som jag satt med på. Skolan är varje måndag. Nästa måndag ska jag också sitta med, sedan två måndagar i rad ska jag hålla i vissa delar och de sista två måndagarna ska jag hålla helt själv i skolan! Vi ska ha minst en föreläsning för patienter eller personal och jag hoppades på att få mjölkallergiskolan=)

Igår satt jag med vid två patientsamtal och på eftermiddagen var det första träffen med viktgrupp för barn 4-7 år med fetma som kommer vara under fyra träffar. Där ska jag också få hålla i vissa delar de två sista träffarna.

Idag var det tre patientsamtal. Och så bjöds det på påskbord!! Fick veta det i måndags, men min handledare hade redan anmält mig utifall att=) Långbord även idag med massa god påskmat med äggost och tiramisu till efterrätt och så två gigantiska påskägg proppade med godis. Om jag trivs? Verkligen=)

Har suttit mycket med 4-dagars kostregistreringar och räknat och fört journal.

Kommer dröja lite innan jag ska börja ha mina egna patienter (vi ska ha minst 10 patienter på dessa sex veckorna) då jag själv tycker det är lite svårt med barnsamtal. Vi har bara haft en föreläsning om att samtala med barn och jag känner att jag behöver få vara med på några samtal innan jag har mina helt egna patienter.

Vecka 19 är det "uppmärksamhetsvecka" som går ut på att ha information för patienter och anhöriga på mottagningarna. På barn- och ungdomsmedicin här i göteborg ska det vara sockerutställningar på mottagningarna och jag har fått uppgiften att hålla i dessa utställningar... både kul och läskigt... hoppas jag klarar det=)

Jag känner bara mer och mer att det är barn jag vill jobba med när jag börjar jobba och jag känner att jag kommer få ut väldigt mycket av denna praktik! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0