"Mosaic"

Fick tips om en studie från en lärare som tyckte synd om mig för min onda mage. Studien heter "Mosaic" och går ut på att undersöka kopplingen mellan symtom och avvikelser i mag-tarmfunktion, samt effekten av probiotiska bakterier vid IBS.

Jag var på första mötet i tisdags och då hände det en hel del. Samtal med studieledaren, de flesta blodprover togs (för att kunna utesluta andra sjukdomar), EKG kopplades på, jag fick dricka en äcklig sockerlösning med blandade sockerarter, jag fick ligga och andas till ett kassettband i 45 minuter som upprepade orden "Andas in... ut" 15ggr/min, dom tog blodtryck varje minut under 15 minuter under tiden jag skulle lyssna på hur jag skulle andas, dom undersökte min hjärnstam med sk. ABR - dom kopplade elektroder tre på pannan och en bakom varje öra och sedan skulle jag vara blixtstilla i 45 minuter samtidigt som ett störande snabbt högt klickade ljud upprepades 13 gånger i ett par hörlurar jag hade på mig, jag fick svara på frågor i 1,5 timme. Sedan fick jag åka hem sådär 4 timmar senare:P

EKG-mätaren skulle jag ha på mig till nästa dag och det var inte skönt att sova med tre elektroder fastklistrade och massa sladdar överrallt, men det gick iaf.


Nästa besök är nästa fredag och tills dess ska jag ha fört kostdagbok i fyra dagar plus att jag ska ha ätit (10st/dag i 6 dagar) små, mmstora röntgentäta markörer. När jag kommer dit ska dom röntga buken för att se var markörerna tagit vägen. Dom ska även ta salivprover för att se halten av stresshormon i kroppen. Det var några fler undersökningar som jag inte kommer ihåg...

Vet inte riktigt vad jag har gett mig in på. Även om det är rätt jobbigt så är det spännade och intressant, och jag vill såå att dom ska hitta något som går att fixa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0