Dagens tabbar...

Dagens blir nog rätt långt så ni kan ju välja vad ni vill läsa...

- Morgonen
- Strömming
- Droppen
- Posten
- Apoteket
- Breven
- Posten... igen...
- Steariiin

Hoppas mina misstag sprider lite glädje i höstmörkret...

Morgonen...
Dagen började inte alls bra för mrs Simonsson. Jag brukar inte duscha på morgonen då jag tar sån tid, men idag var jag bara tvungen för håret fick jag ingen fason på alls. Och eftersom det tar väääldigt lång tid för mig att fixa iordning håret med fön och hela köret så fick jag ta en enklare variant med hårmousse i blött hår. Blev ändå rätt skapligt. Fick fram en klädkombination som jag tyckte funkade, men thomas gillade det inte, och även om man ska göra som man själv vill så bytte jag om.
Varje gång jag kollade i spegeln så tycktes håret bli värre och värre och kläderna mer och mer opassande. Jag blev rätt så frustrerad och eftersom thomas skulle åka till kristianstad ikväll på spelning så skulle jag inte få träffa honom förrän imorgon bitti och jag blev mer och mer stressad över att jag inte skulle hinna säga hejdå ordentligt till honom om jag inte ville missa spårvagnen till skolan.
Tårarna var påträngande och jag pallade inte trycket, så tog av mig jackan, skorna och la mig i min älskades famn. Är så tryggt där. Man slutar tänka på allt som är runt omkring och man bara är. Missade första föreläsningen men den kändes inte viktig i det stora hela.
Med några djupa andetag tog jag ändå modet till fånga och åkte till skolan.
Så, då var dagens Första spärr avklarad.



Strömming...
Föreläsningen jag missade på morgonen fick jag höra inte var så viktig att vara med på för föreläsaren hade tagit med det mesta i hand-outsen som vi fick, så lite ljus skymtade jag ändå=)
Efter de tre föreläsningarna jag hann vara med på stannade jag kvar med några från klassen då dom skulle äta på skolan (jag tänkte vänta tills jag kom hem).
När Amanda kom tillbaka från kaffeterian med strömming och potatismos blev jag riktigt sugen så gick och köpte mig det jag med. Med vetskapen om att potatismoset innehöll både smör och mjölk så ville jag ändå ha, min favoriträtt ju. Kände av i magen nästan direkt efter maten. Kramper och magknip, hmm, men får skylla mig själv...



Droppen...
Med en riktigt ond mage var jag och Malin påväg till Sahlgrenska för att testa oss för att ge blod. Vi irrade runt ett bra tag innan vi kom rätt, till Droppen.
När vi väl var uppe på rätt plan ser det rätt mörkt ut. En lapp sitter på dörren "Stänger kl12.00 fredag 28/11 pga personalutbildning" Just denna dagen, då vi för en gång skull tagit tag i saken och begett oss till stället så stänger dom tidigare än vanligt!!
Det var vi inte alls glada åt. Vi fick helt enkelt virra oss ut från sjukhuset igen utan några stickmärken i armarna.
Jag gick till hållplatsen för att ta första bästa spårvagn hem.



Posten...
Som ni kan läsa i mitt förra inlägg så fyllde min lillebror år i onsdags. Jag fixade ett paket till honom samma dag men hann aldrig lägga det på brevlådan och även igår glömdes det av men idag skulle jag få iväg det. Jag visste inte hur många frimärken som skulle sitta på så gick till posten för att väga paketet.
22 kronor skulle det gå på. jag bad om att få 200 över då det var lite marknad precis utanför. Men tydligen så funkade inte kortet. Jag bad honom ta 100 över istället (vi shoppade på nya stadium igår så fanns en risk att jag inte hade så mkt kvar) inte heller det funkade. Då bad jag honom ta betalt bara för frimärkena (nu började det bli riktigt pinsamt) inte heller det fungerade. Då kom jag på att jag skickat efter ett nytt betalkort så dom kanske hade spärrat det gamla.
Som tur var hade jag lite löst så kunde betala frimärkena iaf... Med pinsamheten hängandes över mig försvann jag därifrån illa kvickt.



Apoteket...
Innan jag gick hem kände jag för att höja min ilskanivå bara lite till...
Duschkrämen hemma håller på att ta slut så jag tänkte jag skulle gå in på apoteket och köpa en ny. Då thomas och jag är studenter så har vi inte så mkt pengar i fickorna så tänkte jag skulle utnyttja mina vinstpengar (25kr, men det är ändå nått)
Det var lång kö och det gick inte snabbt. När jag nästan var framme vid kassan läste jag på kupongen för att fördriva tiden. Jag läste då att man måste ha med sig apotekskortet för att kunna lösa in kupongen. Så efter 10min, en kvart i kön så fick jag vända på klacken, ställa tillbaka krämen på hyllan och gå ut därifrån. Ytterligare värdefulla minutrar försvann från mitt liv...



Breven...
Då jag inte hade något betalkort att handla med fick jag skippa handla i mataffären.
När jag kom hem fanns där två brev till mig. Det ena var mitt nya BETALKOORT!!!
Äntligen går någonting bra för mig denna bittra dag... hmm men glädjen varade inte länge...
När jag tog upp kortet höll jag det brevid det gamla bara för att jämföra. Det underligga var att det stod EXAKT likadant på båda korten. Dom snillena på banken hade glömt att ändra mitt efternamn till Simonsson vilket var enda anledningen till varför jag ansträngt mig att skicka efter ett nytt. Kan dagen bli värre, hrm>/
Jag ringde till banken och förklarade för dom hur det låg till, som tur var var det inte någon surskalle som alltid ska sträva emot, utan det gick ändå rätt smärtfritt. Han skulle skicka ett nytt kort så fort som möjligt. Han sa att jag kunde använda det gamla kortet fram tills jag får det nya men då sa jag att det måste vara spärrat just för att det inte fungerade. Det konstiga var att kortet inte alls var spärrat. Men han kunde mixtra lite med sin dator så jag har ett fungerade kort iaf!
Det andra brevet var att jag kunde hämta ut mitt nya körkort på posten... vid lindholmen... där jag aldrig varit... och var tvungen att hämta det idag då dom inte har öppet på helger. mer om det senare...
Innan jag stack iväg gick jag ut på banken för att se hur mkt pengar jag hade på kortet...
6 kronor!!! Jippie, kortet var inte spärrat, jag var bara pank=)
Hade missat att jag har autogiro på vissa räkningar och dom drogs just idag...
Som tur är har jag lite extra på mitt sparkonto så la över lite därifrån.



Posten... igen...
Fick springa till bussen för att inte missa den. När jag kom fram till Lindholmen hade jag ingen som helst aning om vart posten låg, skulle så klart ha kollat upp det innan, men jag är inte så smart=/
Jag gick till en pressbyrå som låg en bit bort och tydligen låg posten åt andra hållet bakom något hus som jag kunde skymta en aning. Jag traskade iväg mot den gula byggnaden. När jag väl var framme vid byggnaden visste jag inte hur jag skulle ta mig till andra sidan för byggnaden tog aldrig slut åt något håll. Det var öde, och läskigt men jag vägrade att åka hem igen utan mitt körkort. Jag såg några skyltar en bit bort med rubrikerna däckservice. Det kändes verkligen inte rätt men jag gick in på den "gränden". Och där såg jag ljuset, eller iaf några gula postbilar. Efter ett tag så hittade jag även den rätta dörren in till posten.
Jag sa att jag skulle hämta mitt nya körkort. Och hon bad om mitt gamla vilket jag hade med mig. Hon frågade också om jag hade något som bevisade mitt nya namn men det stod det inget om så det hade jag självklart inte med mig. Hon sa då att "tyvärr, då kan du inte hämta ut kortet"
Ångan kokade inom mig, men så kom jag på att jag har mitt dietistkort i väskan och där står ändå mitt riktiga namn Plus att det är en bild på mig. Efter väldigt många om och men så godkände hon det ändå. YES!! Då var det avklarat...



Slutligen (förhoppningsvis)...

Stearinet...
Äntligen var jag hemma!!!
Var helt slut efter dagens alla överraskningar så nu var det bara att slappa=)
Varma mackor, choklad, datorn, och tv... kan det bli slappare... kunde heller inte låta bli att tända ljusen för att höja mysfaktorn extra mycket!!... men skulle nog inte ha gjort det=/
Där jag satt i soffan kunde jag inte låta bli att rätta till ljusen en aning. När man har blockljus brukar det bli som en stearinmur runt lågan och klåfingrig som jag är tänkte jag att jag kunde ta bort "väggen" för tänkte att det skulle bli snyggare då. Jag håller ljuset framför mig med "väggen närmast mig" jag böjer på stearinet och poff säger det så lossnar stearinet och eftersom ljuset brunnit ett bra tag så fanns det som en liten flod av rinnande stearin i ljuset.
Flodvågen träffar först min vänstra hand som blir helt täckt av stearin och självklart strömmar stearinet in i tröjarmen. Nästa mål är mina byxor, mina duntofflor och mattan såklart, även kudden i min famn får två stora fina stearinfläckar på sig, ingenting får ju lämnas osteariniserat...
Som vi alla vet är det inte en behaglig känsla att få flytande brännhet stearin på sig, men orka skrika, jag lägger istället på ett litet irriterande leende på mina läppar, för kände att grädden på moset ska ju alltid vara med... hrm>/
Konsekvenser:
Min hand är flammigt röd, med en stickande känsla
Min nya fina dietistmjukiströja är dränkt av stearin i ena armen
Mina nya fina dietistmjukisbyxor har en Stor stearinfläck mitt på benet
Min ena gosiga duntoffla är prickig av stearin
En av våra röda kuddar har fläckar av stearin på sig
och slutligen vår fina Ryamatta har stora klumpar bestående av tråd och stearin...



Yes då var min händelserika dag förbi... Förhoppningsvis dyker det inte upp några fler smaskiga händelser denna dagen. Om det skulle vara så, lovar jag att blogga om det imorgon. (Själv hoppas jag på att få slippa det)

Nu ska jag resten av kvällen sitta blixtstilla framför tvn och titta på idol, med gospeltema=) och tänka på min thomas som sitter på en krog någonstans i kristianstad och lirar piano hela kvällen.
 

Puss o Kraams från lilla mig

     

Ps. alla flumbilder är från en biltripp till visingsö (vad gör man i en bil, på en färja, mitt ute på sjön, om inte tar hejdlöst med egobilder=P


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hej svägerska:)

Vilken dag du verkar haft:)

Jag ska verkligen försöka ha det så bra det bara går. tack för alla tips! love u. puss

2008-11-28 @ 22:31:10
URL: http://elisabethsimonsson.blogg.se/
Postat av: svärmor

Stackar dig Madde!!!!! En sån dag!!!! Vilken pärs!!

Det brukar hjälpa att lägga kläder och annat som fått stearin på sig, i frysen. När det frusit kan man oftast bryta loss alltihop!

Annars är knepet att stryka bort det med strykjärn, men då måste man han vikt hushållspapper under tyget och mellan tyget och strykjärnet. Lycka till!!

2008-11-28 @ 22:48:34
Postat av: Hanna

åååhh, madde, ag skulle varit med dig idag!

PUSS

2008-11-29 @ 13:57:52
Postat av: Thomas

Gumman, ja ska inte vara borta så mycket, så jag kan ha koll på dig;) kyss

2008-11-29 @ 15:11:22
Postat av: Maja

oj din stackare. men se det positivt: morgondagen kan knappast bli värre ;)

2008-11-29 @ 21:49:15
URL: http://majalidbeck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0