Kemistens pepparkakshus?!

Nu kanske ni undrar över varför jag inte har bloggat på ett tag?!

Anledningen till detta är att jag hade omtentan i Kemi idag=/ så All min lediga tid har gått åt till att plugga eller att göra saker som inte anstränger min lilla hjärna, just för att jag senare ska kunna plugga ännu mer...
Snacka om att skolan tar upp mycket av ens vardag=/

Men idag klockan 12:50 (hade bara till 13:00 på oss) så lämnade jag in mitt resultat av hur ambitiöst pluggvänlig jag har varit den senaste tiden. Det vill säga medel... Var ingen lätt tenta denna gången heller. Några frågor var identiska med frågor från förra tentan och resten var nya. Men kände ändå att jag hade bättre koll denna gången, hade ju trots allt pluggat lite mer. Stannade till och med hemma igår från föreläsningarna just för att sitta i en fotölj med en bok med titeln: Organisk Kemi... en bok jag förövrigt aldrig mer ska vidröra med mina ögon (om jag inte kuggar på denna tentan också vill säga=/
 
Eftersom jag inte tillåter att min helg förpestas av skolarbete så var jag tvungen att ha lite inslag av "ett normalt liv".
Fredagen har ni ju redan läst om (en dag jag håller på att förtränga)
Lördagen var faktiskt bättre. När vi var och handlade köpte vi också hem ett pepparkakshus på byggsats (orkade inte misslyckas med ett hemmabygge) som vi tänkte försöka oss på. Men eftersom vi inte lyckades få sockret att smälta i stekpannan så gav vi upp. Vi åkte istället till Sankt Pauli kyrka på advents/julkonsert där Thomas syster Maria sjunger i en av kyrkokörerna. Det var 6 körer sammanlagt. 3 vuxen- och 3 barnkörer. Dom allra minsta var såå söta=) plus att hela kyrkan kryllade av massa bebisar och barn. Var så mysigt att bara sitta där (längst bak) och se alla barn springa förbi, och mammor som vaggade småttingarna fram och tillbaka och så julmusiken i bakgrunden. Kunde verkligen slappna av där. Och det var så fint! Saknar så att sjunga, speciellt nu vid jul. Är nog första julen sen jag var liten som jag inte har någon konsert. Sjunger lite här hemma för att inte gå ner mig helt;P 

På söndagen gjorde vi ett nytt försök med pepparkakshuset. Fick tips av mamma att man inte kan värma sockret i en titanstekpanna då man inte får ha så hög värme på (därför det inte smälte igår).
Vi har ingen gjutjärnspanna men vi har en hjärtplättpanna av gjutjärn. Så testade med den och det funkade faktiskt=)
Har även läst om vad som händer med sockermolekylen när den värms så kunde redogöra för thomas hur det hela gick till *stolt*. Blev extra glad när den frågan kom på kemiprovet=)
Sedan garnerade vi huset med glasyr och nonstop och det blev såå fint!! Thomas garnerade också några pepparkakor med glasyren som blev över som fick bli någon form av statyer framför huset=)

Så här blev resultatet:





Och så några bilder för att höja stämningen bara lite till=)


förövrigt, det ökända ljuset som
orsakade en av fredagens hemskheter


...och så lite mys framför tvbrasan
det ni inte hör är att julmusik spelas på hög volym;)
snacka om julstämning;P


Puss o Krams från lilla mig


Kommentarer
Postat av: Hanna - ägaren till brasdvd

...behöver jag säga mer än vad min rubrik säger? haha

2008-12-03 @ 21:44:11
Postat av: little miss E

Åh, vilket fint!

Jag vill också ha ett sånt!!! =)

2008-12-10 @ 19:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0