Nu är jag i farten igen;)

Här kommer två goda recept! =)

Har precis lagat en megagod potatis- och purjolöksoppa=)
Har gjort den förut för den är så sjukt enkel att göra och med inte alls så många ingredienser så tänkte ge er receptet=) (nu börjas det;)

Den är till 4-6 personer och tar cirka 45 minuter att laga!

2 msk (25g) smör
2 stora purjolökar, i tunna strimlor
250 g potatis, i stora tärningar
1 gul lök, grovt hackad
7½ dl Grönsaksbuljong
3 dl mjölk
salt och peppar
Om man vill kan man ta lite
klippt gräslök till garnering

Fräs purjolöken, potatisen och löken i smöret under lock på låg värme tills grönsakerna börjar bli mjuka (ca 15min). Tillsätt buljong och mjölk och krydda med salt och peppar. Koka upp, sänk sedan värmen och koka sakta i cirka 20 minuter eller tills grönsakerna är mjuka.
Mixa soppan så den får en jämn konsistens.
Smaka av och krydda mer om det behövs och låt soppan bli genomhet.
Sen så är den klar=)


 
 
Nu är jag soppmätt och sitter och tittar på "school of rock" medans degen jäser. hm. hm. hm...
I höstas ville vi baka något gott bröd när vi skulle ha lite gäster. Vi hittade ett recept på ett bröd som heter Naanbröd.
Påminner om pitabröd så igårkväll åt vi tacos med naanbröd till och det va jättegott=) Och mycket nyttigare än brödet man köper;)

Här får ni receptet på brödet:

Det blir 8 bröd. Tar rätt lång tid att baka men den mesta tiden går år till jäsningen.

7 dl mjöl varav 0,5dl sparas till utbakningen (Jag tar hälften vete och hälften dinkel)
1 tsk torrjäst
1 tsk salt
1½ dl naturell yoghurt
2 vitlöksklyftor, pressade (om man vill, jag brukar hoppa vitlöken)
3 msk hackad färsk koriander (jag brukar ta 1-2 msk koriander på burk)

Blanda mjöl, jäst, salt, i bunke. Ha även i koriander om du använder koriander på burk. Häll i yoghurten och tillsätt upp till 1½ dl ljummet vatten. knåda degen så den blir smidig. Om du vill ha vitlök och färsk koriander så dra ut degen på ett bord och strö över vitlöken och koriandern. Knåda ihop degen igen tills allt är jämt fördelat i degen. 
Lägg tillbaka degen i bunken och täck med plastfolie, låt jäsa i 1½timme.
Sätt ugnen på 225grader. Och låt två plåtar bli varma i ugnen.
Dela degen i 8 delar. kavla ut dom så dom blir runda och lagom stora.
Grädda i omgångar på dom varma plåtarna i 5 minuter eller tills dom blivit pösiga och fått fin färg.

 

Så, nu ska jag gå och grädda degen=)

Lycka till om ni testar recepten!!
 

Krams/m.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej tjejen:) Hoppas tentan gick bra?! För mig gick det lite sisådär, men sånt är livet! Bara så du vet blev jag GRYMT sugen på både soppa & bröd nu, så jag funderar på att slopa mitt redan uttänkta recept på kyckling och satsa på det istället;) Ses imorrn! Kram

2009-01-12 @ 18:38:03
Postat av: Nathalie

Hej tjejen:) Hoppas tentan gick bra?! För mig gick det lite sisådär, men sånt är livet! Bara så du vet blev jag GRYMT sugen på både soppa & bröd nu, så jag funderar på att slopa mitt redan uttänkta recept på kyckling och satsa på det istället;) Ses imorrn! Kram

2009-01-12 @ 18:38:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0