Fettdoktorn får sparken - det var på tiden!

"Jag är fullständigt rättslös"

Fettdoktorn Annika Dahlqvist har nyligen varit i blåsvädret för flera kontroversiella uttalanden. Och nu får hon sparken från jobbet som jourvikarierande läkare i Västernorrland. Anledningen: hennes åsikter om vaccinering mot svininfluensan och mammografi.


Annika Dahlqvist blev under en föreläsning i Luleå i tisdags uppringd av en sköterska på en vårdcentral i Sundsvall. Dahlqvist fick beskedet att primärvårdsdirektören Lennart Moberg beslutat att Dahlqvist inte längre ska anlitas som läkarvikare. Hon får sparken för sina uttalanden om att en fettrik kost gör influensavaccination, cellprovtagning och mammografi onödiga. – Det är ingen som talat med mig, jag känner mig fullständigt rättslös, säger Dahlqvist.


"Anmärkningsvärda synpunkter"

– Som jag förstår det är jag spärrad från alla arbetsplatser i primärvården i Landstinget Västernorrland. Det är väl ingen som vågar anställa mig på en vårdcentral nu. Lennart Moberg, primärvårdsdirektör vid primärvården Västernorrland, säger att Dahqvist inte blivit uppsagd – eftersom hon inte har någon anställning. – Men efter hennes anmärkningsvärda synpunkter och ifrågasättanden av medicinskt evidensbaserade arbetsmetoder, som cellprovstagning, vill vi inte att hon fortsätter som timvikarie.


Sofia Ström
Sebastian Chaaban
                                                                                                                                
Artikel från Aftonbladet.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0